Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Därför är det med stor besvikelse vi noterar att Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har beslutat på ett sätt som negativt påverkar småföretag och kunder i mindre stadsområden.
Postnords blunder med varubrev.
Postnord har nyligen beslutat att begränsa mottagningen av varubrev till endast postkontor och sådana finns bara i städer.
Bilden är en annons.Om du vill beställa, klicka på bilden.
Detta innebär att företag som säljer lätta och små varor nu tvingas använda sig av dyrare paketfrakt för att kunna erbjuda spårbarhet till sina kunder.
Ett beslut som inte bara ökar kostnaderna för företagen utan även för konsumenten.
Frågan är inte enbart en om eskalerande kostnader.
Det är en fråga om den grundläggande rättigheten att alla medborgare bör ha likvärdig tillgång till postservice.
Landsbygden, som redan hanterar diverse servicebrister, ställs återigen utanför.
För småföretag som litar på att kunna distribuera varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en hård käftsmäll.
De har nu valet att antingen ta de högre kostnaderna på sig eller att övervältra dem på konsumenterna.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Detta är också en angelägenhet som rör rättvisa.
Som ett företag under statligt ägarskap borde Postnord handla till förmån för allmänheten.
Det är emot denna princip att försvåra för en stor del av invånarna att nyttja grundläggande posttjänster.
Varje region i Sverige bör ha samma möjligheter när det gäller handel och kommunikation.
Det är förvånande att Postnord redan har paketutlämningsställen som skulle kunna sköta varubrev, om de bara fick de nödvändiga instruktionerna.